Karabağlar Belediye Başkanı Muhittin Selvitopu, COVID-19 salgını sonrası yaşanan süreç ve Karabağlar gündemi hakkında bilgi vererek Egeningazetesi Haber Müdürü Ece İçmez’in sorularını yanıtladı.
Öncelikle röportaj teklifimi kabul ettiğiniz için teşekkür ederim Başkanım kısaca kendinizden bahseder misiniz?
– 1955 yılında Malatya’da doğdum. İstanbul Teknik Üniversitesi İnşaat Fakültesi Jeodezi ve Fotogrametri Mühendisliği Bölümü’nden (Harita ve Kadastro Mühendisliği) mezun oldum. Harita ve Kadastro Mühendisleri Odası İzmir Şubesi’nin kuruluşunda ve şube başkanlığı görevlerinde bulundum. İzmir Büyükşehir ve Konak belediyelerinin çeşitli kademelerinde görev aldıktan sonra, 2014 yılında Karabağlar Belediye Başkanlığı’na seçildim. Bu görevde ikinci dönemim.Fügen Selvitopu’yla evliyim.
Karabağlar Belediyesi dijitalleşmeye devam ediyor buna örnek olarak, online nikah başvuruları ve KARBEM öğrencilerine ücretsiz online eğitim. Bunların dışında dijital olarak hem vatandaşın vaktinden hem de pandemi sürecinde sağlığını koruması açısından başka ne gibi dijital projeleriniz olacak?
– Vatandaş memnuniyeti ve hizmet kalitesinin artırılmasına büyük önem veriyoruz. Teknoloji ve iletişim çağını yaşadığımız bir dönemde, bir çok hizmetin internet ortamında verilebilmesi için gerekli altyapıyı kurmaya hızla devam ediyoruz.
Sizin de vurguladığınız gibi, Karabağlar’da nikah başvuruları online olarak yapılabiliyor. Böylece evlenecek çiftlerimizin belediyemize bir kaç kez gelmesi gerekmiyor.
Pandemi döneminde, ücretsiz eğitim olanağı sunduğumuz KARBEM öğrencilerimize de online eğitim verdik. Onlar da gerek YKS, gerekse LGS’de elde ettikleri başarılarla gururumuz oldular.
Moloz başvurularını, resmi kurumlara verilecek beyan belge başvurularını da internet üzerinden kabul ediyoruz.
“Dijital Arşiv” projemizde sona geldik. Bu kapsamda, belediyenin tüm müdürlüklerinde eğitim çalışmaları tamamlanarak, aktif arşiv kayıtlarının oluşturulmasına başlandı. Yakında hizmete alacağımız bu sistemle, bir çok hizmetin daha farklı yapılabildiğini hep birlikte göreceğiz. Bu bizim en temel, öncelikli projelerimizden biri. Gelecek zaman diliminde, özellikle imar ve mali hizmetlerin arşivi dijital ortama aktarılmış olacak. Böylece her şey şeffaf olacak. Nerede ne yapılıyor, nerede binamız, gayrimenkulümüz var, belediyede kaç personel çalışıyor, tüm bunlar halkımızın bilgisine sunulacak.
Kısacası, vatandaşa daha iyi hizmet sunmayı; emek ve malzemeden tasarruf edilmesini amaçlayan dijitalleşme çabamız devam edecek.
Modern bir Karabağlar yaratmak için ekipleriniz sürekli sahada. Kaç mahalleye hizmet veriyorsunuz? Çalışmalarınız ne durumda?
– Karabağlar, 2700 hektarı yerleşim olmak üzere 10 bin hektarlık yüzölçüme sahip. İzmir’in en büyük ilçelerinden biri. Burada yaklaşık 500 bin insanımız, 58 mahallemizde yaşıyor. 3600 sokağımız var.
Biz de Karabağlar Belediyesi olarak, “bireylere değil topluma hizmet”anlayışıyla, ilçenin her noktasına eşit hizmet götürmek amacıyla çalışıyoruz. Semt merkezlerinden yeşil alanlara, asfaltlamadan temizliğe kadar bir çok alanda hizmet üretiyoruz.
İzmir Demokrasi Üniversitesi’ne tahsis edilen Uzundere’deki 80 hektarlık arazinin 42 hektarına konut yapılması planlarına mahkeme ikinci kez “dur” dedi. Siz de, konut yapılması düşünülen alanın da kampüse dahil edilmesini istediniz bu konu hakkında söyleyecekleriniz neler?
– Uzundere’de 38 hektarlık alan zaten üniversiteye ayrıldı. Biz kalan 42 hektarın da eğitime ayrılması, buraya konut yapılmaması için hukuk mücadelesi yürütüyoruz. İzmir 1. İdare Mahkemesi, üniversite alanı dışındaki konut alanıyla ilgili yürütmeyi durdurma verdi. Bu yargı kararının muhatabı Toplu Konut İdaresi’yle Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’dır. Bakanlıktan, yargı kararının yerine getirmelerini ve 42 hektarı da üniversite alanına dahil etmelerini bekliyoruz.
Kaldı ki 80 hektarlık alan bile üniversite için yeterli değildir. İzmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü 1200, Ege Üniversitesi 600, Dokuz Eylül Üniversitesi 500 hektarlık alanda eğitim vermekte. Değil 38 hektar 80 hektarın tamamı bile verilse, diğer üniversitelerin yanında küçük kalacak. İzmir Demokrasi Üniversitesi zamanla yeni fakültelere ihtiyaç duyacak ve sürekli gelişecektir. Yeni alanlar gerekecektir. Bakanlığın bu durumu dikkate alacağına ve yargı kararı doğrultusunda gerekli adımı atacağına inanıyorum.
Karabağlar’da COVİD-19 süreci nasıl yönetiliyor. Belediye olarak aldığınız tedbirler, yaptığınız denetimler nelerdir?
– Tüm dünyayı olduğu gibi ülkemizi de derinden sarsan koronavirüs salgını Türkiye’ye sıçrar sıçramaz hemen harekete geçtik. Kriz masası oluşturarak, hizmet binalarımız ve toplu yaşam alanlarında alınabilecek her türlü önlemi aldık. Bugünlerde de toplum sağlığını korumak için sahada, etkin ve sistemli bir mücadele veriyoruz. Bu kapsamda dezenfeksiyondan pazaryerleri önlemlerine, eğitimden sokak hayvanlarına sahip çıkılmasına kadar çok boyutlu çalışmaları aralıksız yürütüyoruz.
Karabağlar Belediyesi olarak, Türkiye’de ilk covid-19 vakasının görüldüğü 10 Mart’tan “yeni normal” olarak nitelenen döneme kadar yaklaşık 500 bin maskeyi, vatandaşlarımıza ve personelimize ücretsiz dağıttık. Yine aynı dönemde binlerce litre dezenfektan ve kolonyayı vatandaşlarımıza ulaştırdık.
İşinden, aşından olan mağdur yurttaşlarımıza 10 bini aşkın gıda ve hijyen kolisi verdik. Vaka sayılarının yeniden artışa geçtiği bugünlerde, önlemlerimizi artırarak sürdürüyoruz.
Karabağlar Belediyesi’nin Arama Kurtarma Derneği’ne (AKUT) tahsis ettiği ve alanında Türkiye’nin en büyüğü olan Şehit Uzman Çavuş Akın Acar Yerleşkesi’nde eğitim ve tatbikatlar, pandemi sürecine rağmen aralıksız devam etmişti. ‘’Vatandaşlarımıza ve belediye personelimize yönelik afet bilinçlendirme eğitimlerine devam edeceğiz.’’ demiştiniz. Eğitimler ne zaman başlayacak ve nereden başvuru yapılabilecek?
– Ne yazık ki bir deprem ülkesi olan Türkiye’de, afetlere her an hazırlıklı olmamız; öncelikle de sağlam binalar yapmamız gerekiyor.
Biz de Karabağlar’da bu amaç doğrultusunda, yaptığımız plan revizyonlarıyla konut stoğunun değişmesini sağlamaya çalışıyoruz. Sürdürülebilir, uygulanabilir imar planları yaparak geleceğe dönük hazırlıklar yürütüyoruz. Deprem toplanma alanlarını belirleyerek, olası afet anında yapılacak çalışmaları diğer kamu kuruluşlarıyla birlikte yürütüyoruz.
Bir önemli çalışmamızı da AKUT’la yapıyoruz. Bozyaka Pazaryerimizin altındaki 1600 metrekarelik alanı, Türkiye’nin en büyük sivil toplum örgütlerinden Arama Kurtarma Derneği’ne yani AKUT’a tahsis ettik. Türkiye’nin en büyük AKUT yerleşkesi olan bu merkezden, başta Ege’dekiler olmak üzere depremlere anında müdahale ediliyor. Burada 12 ay boyunca eğitimler, seminerler, arama kurtarmaya ilişkin sergiler oluyor. Karabağlar Belediyesi personelimize de zaman zaman eğitimler veriliyor.
Pandemi sürecinde ihtiyaç sahibi aileler Karabağlılar Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Vakfına yardım başvurusunda bulunmuştu. Sosyal Destek Kartı yardımları, koli dağıtımları devam ediyor mu? Bu süreçte kaç aileye yardım yapıldı?
– Bir yandan koronavirüs salgınına karşı yoğun ve sistemli bir mücadele yürütürken, diğer yandan mağdur yurttaşları da unutmadık. Sosyal Destek Kartı’yla her ay düzenli olarak yaklaşık 2 bin ailenin bütçesine, ufak da olsa katkı koyuyoruz. İhtiyaç duyan asker ailelerine yardım ediyoruz. “Sağ elin verdiğini sol el görmemeli” anlayışıyla yardımlarımızı gerçekleştirmeye devam ediyoruz.
Koli dağıtımlarımıza ise 1 Haziran’da başlayan yeniden normalleşme döneminde ara verdik. Gıda ve hijyen kolilerimizi pandemi sürecinde 10 bin aileye ulaştırdık.
Karabağlar Gençlik Kolları ve İl Kadın Kolları İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin Bizİzmir kampanyasına büyük destek verdi. Büyükşehir Belediyesi’nin başlatmış olduğu ‘Askıda Fatura’, ‘Bizİzmir’ kampanyaları Coronavirüs sürecinde ihtiyaç sahibi vatandaşların yüzünü güldürdü. Dayanışma ruhu içerisinde başlatılan bu kampanyalar hakkındaki düşünceleriniz neler? Hükümetin ‘’Belediyeler yardım toplamasın’’ tavrına eleştiriniz var mı?
– Yerel yönetimler vatandaşlarla 7 gün, 24 saat hizmet götürmesi gereken kamu kurumlarının başında geliyor. Onların talep ve önerilerini dinlemek, zor günlerde yanlarında olmak başlıca görevimiz.
Tüm dünya gibi ülkemizi de derinden sarsan bu salgına dört bir koldan mücadele veriyoruz. Bu süreçte popülizm yapmadan, mağdur yurttaşlarımızın da yanında olmaya çalışıyoruz. Biz bu işe siyasi bakmıyoruz.
Türkiye ekonomisi sizce ne durumda?
– Ülkemizin içinde bulunduğu ekonomik sıkıntı, doğal olarak bizleri de etkiliyor. Ancak ayağımızı yorganımıza göre uzatarak, bütçemizi doğru şekilde değerlendirmeye çalışıyoruz.
Karabağlar’da vergi mükellefi vatandaşlar, koronavirüs salgınının yarattığı ekonomik sıkıntılara rağmen vergisini ödemekten kaçınmadı. Geçen yıl 1 Ocak-10 Haziran tarihleri arasında 26 milyon 177 bin 957 lira olan emlak vergisi tahsilatı, bu yılın aynı döneminde 26 milyon 958 bin 95 lira olarak gerçekleşti.
Ben bu sıkıntılı süreçte vergisi ödeyen tüm vatandaşlarımıza teşekkür ediyorum. Ödedikleri her kuruş bizler için çok önemli ve değerli.
Bu sefer tersten soracağım. Karabağlar Belediye Başkanı Muhittin Selvitopu olarak vatandaşlara söylemedik istedikleriniz onlardan istekleriniz var mı?
– Tüm vatandaşlarımız bilsinler ki, bir yandan tasarruf önlemlerini sürdürürken diğer yandan Karabağlar’ı yeni yatırımlarla değiştirmeye, geleceğe taşımaya devam edeceğiz.
Röportaj için çok teşekkür ederim.
Muhittin Selvitopu Kimdir?
Muhittin Selvitopu 1955 yılında Malatya’da doğdu.Üniversite öğrenimini İstanbul Teknik Üniversitesi İnşaat Fakültesi Jeodezi ve Fotogrametri Mühendisliği Bölümü’nde (Harita ve Kadastro Müh.) tamamladı.
Öğrencilik yıllarında demokratik ve özerk üniversite mücadelesinde İTÜ İnşaat Fakültesi Öğrenci Temsilciliği’ni yürüttü.
Çalışma yaşamına 1980 yılında başlayan Selvitopu, 1984 yılında Büyükşehir Belediyelerinin kuruluşu sonrası, İzmir Konak Belediyesi’nde görevlendirildi.
2009 yılına kadar Konak Belediyesi’nin çeşitli kademelerinde şef, müdür yrd., müdür, başkan yardımcılığı, başkan danışmanlığı görevlerinde bulundu.
Memuriyeti sırasında Harita ve Kadastro Mühendisleri Odası İzmir Şubesi’nin kuruluşunda kurucu üyelik, 10. ve 11. (2006-2010) dönemlerinde ise İzmir Şube Başkanlığı görevlerinde bulundu.
1995-96 yıllarında Konak Belediyesi ile Fethiye Belediyesi Danışmanlığı, 2010 yılında İzmir Büyükşehir Belediyesi Başkan Danışmanlığı’nı yaptı.
Mart 2014 yerel seçimlerine kadar Kentsel Dönüşüm Daire Başkanı ve Genel Sekreter Yardımcısı olarak görevlerini sürdürdü.
Kente ve topluma dönük bir çok projede aktif olarak rol alan Selvitopu, uzmanlık alanı olan imar uygulamaları, kentsel dönüşüm konularında STK’ların, çeşitli kurum ve kuruluşların düzenlediği kongre, panel ve sempozyumlarda yer aldı.
1992 yılından beri aktif siyasetle uğraşan Selvitopu dürüst, çalışkan ve yenilikçi belediyecilik anlayışını günümüze kadar sürdürmüştür.
“Bireylere değil, halka hizmet” yaklaşımıyla yerine getirdiği Karabağlar Belediye Başkanlığı görevinde 2. dönemidir.