En son Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK) tarafından 1 Temmuz 2021 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere yüzde 15 oranında artış yapılmıştı. Ocaktan bu yana yüzde 22, 2018’den bu yana mesken abonelerinin elektrik faturaları yüzde 123 civarında zamlandı. Yapılan bunca zamlardan dolayı ağustos ayında gelen elektrik faturalarının yüksek olması bekleniyordu ancak beklenenden çok daha fazlası faturalara yansıdı.
Mevsim normallerinin üzerine çıkan hava sıcaklıkları ve Klima kullanımının artması nedeniyle faturaların yükselmiş olabileceği ihtimali bulunsa da pek çok tüketicinin evinde klima bulunmamasına rağmen, ailecek çalışan gündüz evde bile bulunmayan hatta emekli yaşlı çiftler bile yüksek faturalarla karşılaştılar.
SANTRAL Mİ ÇALIŞTIRIYORUZ?
Başkan Emanet yaptığı açıklamada ‘’Bu ay normalin iki katı üzerinde gelen faturalar üzerine tarafımıza gelen bir çok şikayet ve tepkiler “Santral mi çalıştırıyoruz? Saatler rastgele mi yazılıyor? Mahallenin bütün elektriğinin faturasını bize mi kesmişler? ” gibi yönünde. Aboneler faturalara itiraz ve şikayet için müşteri hizmetlerini aradıklarında ” hata değil, “güncelleme” nedeniyle yüksek fatura gelmiştir cevabı ise cabası…’ sözlerine yer verdi.
EN PAHALI ELEKTRİK VE DOĞALGAZ FATURASINI ÖDÜYORUZ.
Türkiye, dışa bağımlı kaynaklar nedeniyle elektriğini pahalı üretiyor. Kayıp, kaçak oranlarının yüksekliği de göz ardı edilmemeli .
Satın alma gücü paritesine göre de en fahiş elektrik faturası Türkiye’de ödeniyor.
Yine Doğalgaza ve elektriğe de en çok zam Türkiye’de geliyor. Çeşitli kalemlerle alınan vergiler ve ekler gerek işyerlerinde, gerekse evlerde elektriğin daha pahalıya kullanılmasına yol açıyor. ‘Kayıp-kaçak bedeli, belediye tüketim vergisi, TRT payı, yüzde 18 KDV, Enerji Fonu payı’ gibi pek çok ilaveler cep yakıyor .
GELİRLE TERS ORANTILI
Faturaların gelir esnekliği çok düşük olduğunu belirten Emanet ‘Vatandaşın geliri artsa da azalsa da elektrik ve doğalgaz talebi gelirdeki değişim kadar sert değişmiyor maalesef . Bu da vatandaşı zor durumda bırakıyor’ dedi.
ELEKTRİK FATURASINA NASIL İTİRAZ EDİLİR?
Emanet, öncelikle faturaya itiraz suresi faturanın kesim tarihinden itibaren 8 günle sınırlı olduğunu ifade ederek; önce Hizmet alınan elektrik dağıtım şirketine itiraz dilekçesi yazılır. Dilekçeyi hizmet birimleri ya da işletme müdürlüklerine doğrudan ulaştırabilir, posta ya da e-posta yoluyla itirazınızı bildirebilir veya müşteri hizmetleri üzerinden kayıt oluşturulabilir .
İtirazları sonucu ret gelen tüketiciler ise, yüksek olduğundan emin olduğu faturalarda, itirazını Tüketici Hakem Heyetlerine yapabilirler. Tüketici Hakem Heyetlerine müracaat e-Devlet üzerinden yapılabileceği gibi, şahsen de yapılabilmektedir. Şikayet ekine mevcut fatura ve geçmiş dönem faturalarının da konulması gerekir.
FATURALARDA Kİ VERGİ ORANLARI NEDİR?
Elektrik Tüketim Tutarı Elektrik birim fiyatının %52’sini oluşturuyor .
Dağıtım Bedeli: Elektrik faturasında ödediğiniz tutarın %29’u dağıtım şirketlerinin hizmetine ayrılan paydır.
Enerji Fonu: Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı nezdindeki Enerji Fonu’na aktarılmak üzere tüketim tutarı (enerji bedeli + kayıp/kaçak bedeli) üzerinden %1 oranında alınıyor .
TRT Payı: Türkiye Radyo Televizyon Kurumu Gelirleri (enerji bedeli + kayıp/kaçak bedeli) üzerinden %2 oranında alınıyor .
KDV: Fatura tutarını en fazla etkileyen vergi kalemidir. KDV, faturadaki tüm bedeller, vergiler, fonlar ve diğer muhtelif para ilaveleri üzerinden %18 oranında alınıyor .
Elektrik (Belediye) Tüketim Vergisi – ETV: Mesken ve ticarethane aboneleri için, tüketim tutarı üzerinden %5’tir.
Tüm bunlara ilave de 2021 ila 2025 arasındaki 5 yıllık dönemde elektrik dağıtım şirketleriyle elektrik tedarik şirketlerinin yaptıkları masraflar vatandaşın faturasına yansıtılıyor.