12:55 - Sosyal Sorumluluk ödülü Akçansa’ya
00:36 - Başkan Balcıoğlu Halk TV’ye Konuştu
00:21 - “Sessizliğin bedeli hayattır”
00:24 - BAKIRKÖY KENT LOKANTASI AÇILDI
İktidar, yaşam şartlarıyla boğuşan motokuryelerin sırtına yeni bir yük daha bindirdi. Yeni yönetmelikle Türkiye genelinde şehir içi dağıtım yapan yaklaşık 1 milyon motokurye’ye P1 yetki belgesi alma zorunluluğu getirildi.
Sektör temsilcileri, “Zaten sosyal güvencemiz yok, trafik riskiyle yaşıyoruz, pandemi boyunca hayatı biz taşıdık ama karşılığında sürekli yeni yükler getiriliyor. Artık yeter, bıçak kemiğe dayandı. Bu düzenleme emeği değil, sermayeyi kolluyor” diyerek karara sert tepki gösterdi.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Karayolu Taşıma Yönetmeliği’nde yapılan değişikliklerin 15 Mayıs 2025 tarihli Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdiğini açıkladı. Yeni düzenlemeyle birlikte motokuryelere P1 yetki belgesi alma zorunluluğu getirilirken, karara sektörde çalışan yüzbinlerce kurye tepki gösterdi.
Yönetmelikte yapılan bu değişiklikle, motokuryeler ilk kez resmi olarak kayıt altına alınıyor. Bakan Uraloğlu, düzenlemeyle “hizmet kalitesinin artırılması ve sektörde yetkin, eğitimli kuryelerin görev yapmasının” hedeflendiğini savundu. Ancak karar, zaten ağır çalışma koşulları ve düşük kazançlarla mücadele eden motokuryeler açısından yeni bir yük olarak görülüyor.
Geçim Derdi Yetmezmiş Gibi Bir de Bürokrasi Yükü
Ekonomik kriz ve artan hayat pahalılığı ile baş etmeye çalışan motokuryeler, P1 belgesi zorunluluğunun getireceği maddi yükten endişeli. Belgeyi almak için gereken ücret, prosedürler ve olası denetim süreçlerinin, çoğunluğu bireysel çalışan bu emekçilerin sırtına yeni bir kambur bindireceği ifade ediliyor.
Kuryelik yapan 28 yaşındaki Serkan Demir, “Zaten kaskımızı zor alıyoruz, motorun lastiğini değiştirmek lüks oldu. Şimdi bir de belge masrafı, kursu, sınavı çıktı. Biz vergi ödeyen emekçileriz, bu yasa ile adeta cezalandırılıyoruz” diyerek tepkisini dile getirdi.
“Kayıt Altına Almak” Gerekçesi İkna Etmedi
Bakanlığın “kayıt altına alma” gerekçesi ise sektörde birçok kişi tarafından ikna edici bulunmuyor. Bu tür düzenlemelerin yalnızca devlete ekstra gelir artırma amacı güttüğü savunuluyor. Konuya ilişkin Ulaştırma Politikaları Uzmanı Doç. Dr. Aslı Yıldız, “Bu düzenleme, motokuryelerin sosyal haklarını güvence altına almıyor. Sadece onları kayıt altına alarak devlete yeni bir gelir kalemi yaratıyor” dedi.
Motokuryeler Örgütleniyor
Kararın ardından bazı sendika ve platformlar, yönetmeliğe karşı hukuki mücadeleye hazırlanıyor. “Kurye Hakları Derneği” tarafından yapılan açıklamada, “Bu düzenleme iptal edilmezse, motokuryeler kitlesel olarak iş bırakma eylemleri yapacak” denildi.