Nisan ayı ihracat rakamlarını değerlendiren Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkanı İsmail Gülle; “Cumhurbaşkanımız tarafından açıklanması bizler için hem bir mutluluk, ama aynı zamanda bir sorumluluk demek. Cumhurbaşkanımızın liderliği ihracat hedeflerimize ulaşmak için en büyük motivasyonumuz,.İnovatif ve katma değerli ürün ihracatıyla yeni rekorlara imza atacağız. Nisan ayı rakamlarımız ülkemize hayırlı olsun” dedi.
Nisan ayında genel ticaret sistemine göre, ihracat bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 5,4 artarak 15 milyar 273 milyon dolara ulaştı. Tarihte ilk defa Nisan ayında ihracat 15 milyar doların üzerine çıkarken, böylece Nisan ayı rekoru da kırılmış oldu.
Nisan ayında en çok ihracat yapılan ülke 1 milyar 247 milyon dolar ile yine Almanya olurken, onu 822 milyon dolarla Birleşik Krallık, 779 milyon dolarla İtalya, 755 milyon dolarla Irak ve 735 milyon dolarla ABD oldu.
Ülkeler bazında en dikkat çekici artışlar ise %58,2 artışla Kanada, %50,2 artışla Slovenya, %41,1 artışla Suudi Arabistan, %39,9 artışla BAE ve %31,5 artışla Libya oldu. Kanada’da artışta Gemi, Yat ve Hizmetleri sektörü etkili olurken, Slovenya’da artışı Kimyevi Maddeler, Suudi Arabistan’da ise artışı Çelik ihracatı sırtladı.
Nisan ayında 222 ülke ve bölgeye ihracat gerçekleştirildi. Geçtiğimiz seneden farklı olarak 2019 yılı Nisan ayında ABD Küçük Out. Adaları, Anguilla, Fransa Güney Bölgesi, Falkland Adaları ve Antarktika gibi ülke ve bölgeler ihraç pazarlarımız arasına katıldı.
Nisan ayında İstanbul, lider ihracatçı il olma özelliğini korurken, 5,8 milyar dolarlık ihracatla bir önceki yılın aynı ayına göre %1,5 artırmayı başardı. İstanbul’u 1,4 milyar dolarla Kocaeli, 1,2 milyar dolarla Bursa, 807 milyon dolarla İzmir ve 688 milyon dolarla Gaziantep takip etti.
Nisan ayında dış ticaret açığımız bir önceki yılın aynı dönemine göre %57,82 düzeyinde azalarak 2 milyar 831 milyon dolara geriledi. Dış ticaret hacmimiz ise %6,5 azalarak 33 milyar 377 milyon dolar seviyesinde gerçekleşti.
Bu rakamların piyasaya yansıması biraz zaman alacağa benziyor. İç piyasada sıkıntı devam ediyor. Ürünlere gelen zamlarla alım gücü giderek düşüyor. “Enflasyonla top yekun mücadele” kampanyaları da bir işe yaramadı. Ekonomi de dış ticaret de gelişme devam ederken iç piyasada sıkıntının devam etmesi küçük esnafı düşündürüyor. İç piyasada da radikal önlemler alınması şart hale geldi görünüyor.
Ekonominin bu şekilde idare edilmesine evet mi yoksa hayır mı demek gerek elbette bu kararı verecek olan ekonomistler iş düşüyor.